De 'beleggers high'

Dat gevoel van spanning en onoverwinnelijkheid. De euforie die je mondhoeken omhoog trekt. Als je beleggers die een slag denken te slaan onder een MRI-scan zou leggen, licht hetzelfde gebied in hun brein op als bij mensen die net een flinke snuif cocaïne hebben genomen. 

Het blijft niet bij die overeenkomst, beschrijft Jason Zweig in zijn vermakelijke boek “Your Money and Your Brain”. Zoals de high van de regelmatige drugsgebruiker steeds sneller is uitgewerkt, verliest de mogelijke beursklapper steeds sneller zijn gloed. Dus lopen tussenpozen terug en nemen risico’s op een foute afloop navenant toe.

Waarom trappen zoveel beleggers in deze val? En hoe is het te rijmen met onze diepe afkeer van financiële tegenvallers, waar we eerder over schreven? Onze zucht naar positieve impulsen is een oerdrift, aldus Jason Zweig, of het nu gaat om sex, drugs of de loterij. En hoe goed een solide beleggingsplan voor de lange termijn ook mag zijn voor onze financiële gezondheid, onze drang naar avontuur wordt er niet door bevredigd. 

Dus blijven we gokken op de beurs en laten we ons meeslepen in de dromen over snelle winsten van veelbelovende ondernemers. “Nog één keer”, zeggen we tegen onszelf. Iedere keer weer. Gokken verpakt als beleggen of investeren.

Ons brein is een vat vol tegenstrijdigheden. Bij een financiële zeperd vallen we namelijk in een gat dat veel dieper is dan de euforie die we hadden gevoeld als onze gok succesvol was afgelopen. Waarom blijven we toch risico’s nemen die we eigenlijk niet kunnen verdragen? Omdat deze tegenstrijdige emoties in gescheiden werelden leven.

Het is dus de kunst om de intensiteit van beide emoties te relativeren voordat je een financiële beslissing maakt. Dan realiseer je je dat alleen een op feiten en discipline gebaseerde methode effectief is om je doelstellingen te realiseren. Saaiheid is een zegen bij beleggen: het brengt je echte dromen dichterbij.

We wensen je veel financiële rust,
 
Marius en Jolmer


Deze column werd in september in 'Effect' gepubliceerd. Effect is het tijdschrift van de VEB (Vereniging van Effectenbezitters), waarin wij maandelijks een column schrijven.